søndag 13. juli 2014

Endelig er vi igang!


Igår gikk startskuddet, vi har gått ut i ferie og kunne endelig begynne på gården. 

Vi kommer til å leie ut kårboligen til Daniels stemor (Evy Gunn) og hans to yngste søsken. Une og Håkon har flere år igjen i grunnskolen og alle ønsker at de skal få fullføre uten å måtte bytte skole. 
Daniel har vokst opp med fem yngre søsken. Riktignok hele, halve og stesøsken, men det har han aldri brydd seg om snakke så mye om. Men når en familie på åtte har levd et liv i et stort hus med mye lagringsplass sier det seg selv at man har anledning til å spare på litt av hvert. Ryddeprosessen er igang og noen rom er allerede tømt og vasket ned. Evy Gunn og Bestemor Inger var i full sving med vaskekosten da vi kom igår. På loftet fant vi søsknene Victoria, Tina og Stian med øl og et lass av gamle bilder, skoledagbøker, tegninger og annet snadder som brakte fram latter og gode minner. 

Jeg og Daniel tok en rekognoseringsrunde og jeg fikk sett to nye rom jeg ikke viste om fra tidligere. Er det dette som kalles "å kjøpe usett"? Hehe! Vi hadde startet dagen med en Moldetur og kjøpt maling. Vi begynte derfor med å legge en slagplan for hva som skulle males, og hvor vi ville starte. Vi begynte med dørene. Disse er alle trehvite, men er nå på god vei til å bli hvite og fine. Nesten som nye. :) Jeg har kjøpt meg malingssprøyte, og det var kjempemorsom å male på denne måten. Måtte gleden og iveren vare gjennom alle 14 dørene som skal males. Hehe! :) 

Det er forresten litt festlig når folk spør oss hvor stort huset er eller lignende. Ennå har jeg ikke kunnet svare uten å le litt av uttrykket til den som spør når de får høre svaret. Joda, ca 23 dører, et par og tjue rom, 7 av disse soverom, 3 stuer, 2 loftstuer. Det hele nærmer seg 500 kvadrat. Jeg forstår hvis folk bekymrer seg for julenedvasken min, det gjør nemlig jeg også.. ;)

Etter en lang dag begynte det å bli mørkt ute og vi var slitne. Mamma (min doktor uten lisens. Hehe!) mener jeg skal ta det litt rolig. Har begynt å få så vondt, smerter som visstnok kan tyde på en begynnende bekkenløsning. Jeg håper imidlertid det bare er lillegull som også driver oppussing og utbygging av magehulen, og at dette er et prosjekt som snart avsluttes. :) 

Vi rundet av gårsdagen, og startet dagen idag, med jordbær og vaniljesaus. Alle søsknene var samlet, og det er ikke ofte det skjer. Faktisk har det vel ikke skjedd siden svigerfar døde. Det å fortsatt kunne samles på gården kjennes utrolig godt, og jeg og Daniel håper vi kan bidra til mange slike stunder der familie og venner samles. Det ligger egentlig i husets sjel og vi plikter nærmest å følge opp. Noe vi vil gjøre med stor glede. 

Siden Conrad er hos Bestemor Hanne & co har vi sovet lenge idag. Nå skal vi lage oss frokost og pakke med oss alt vi så vi manglet igår, før vi gyver løs på en ny dag.

Ha en fin søndag alle sammen! :) 

- Eva-Therese & Daniel -




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar