søndag 1. februar 2015

Prinsessen og halve kongeriket

Det har nok pågått en stund, jeg ser det nå. Men brått ble det så virkelig. Så nært, så truende og på mange måter skremmende. Samtidig så tabubelagt, det skal ikke snakkes om… Jeg klarer ikke la være, og du verden så vanlig det er! Alle har en erfaring. Enten fra eget liv eller fra noen som står de nær.

Jeg står midt oppe i det, samtidig som det er utenfor min forstand. I et øyeblikk forstår jeg, i det neste forstår jeg virkelig ingenting. «Hva skjedde», «hva gjorde jeg», «…eller var det meg», «hva skal jeg gjøre», «hva skal jeg ikke gjøre», - spørsmålene raser gjennom hodet nesten ustanselig.

Skulle ønske det satt i min egen kropp, det hadde nesten vært lettere enn å dele seng med depresjonen.

Det tøft å se sin aller beste venn slite. Jeg føler meg maktesløs, rådvill og trist. Jeg vil så gjerne gjøre alt godt igjen! Hadde det vært mulig skulle jeg bygd en helt ny verden for deg kjære. En verden uten motgang. Fullstendig fri for smerte og bekymring.
Å spørre seg hvorfor det ble sånn har ikke noe for seg. Jeg skjønner jo det… Alle kan forstå deler av årsaken. Spørsmålet er heller hvorfor det gikk så langt. Hvorfor lot jeg det gå så langt? Hvorfor oppfattet jeg ikke signalene tidligere? Alt skjedde så gradvis, det ble bare en del av hverdagen.

Nå er det kommet dit hen at det eneste jeg kan spørre om er hvordan vi finner veien tilbake. Nei vent, jeg vil ikke ta noen vei tilbake. Jeg vil ta oss videre.
Det er nesten som at du sliter deg gjennom en stor og mørk skog med mange dystre skapninger. Du har gått langt om lenge og lengre enn langt. Du vet det må finnes en ende på skogen. Du har neppe noen ønske om å snu og gå tilbake da heller!? Du vil heller fortsette til du finner utgangen av skogen, som forhåpentligvis avdekker et fredfullt sted utenfor. Jeg står midt i skogen. Jeg husker knapt hva jeg har passert, men jeg vet jeg må passere noen skapninger til på ferden videre. Jeg vet ikke hvordan de vil se ut og hvordan de møter meg. Det eneste jeg vet er at jeg må forbi.

Egentlig burde jeg bare holde kjeft. Jeg har ingenting å klage over, det er jo ikke jeg som er syk. Det er ikke jeg som har det vanskelig, sånn egentlig… Jeg burde bare være fornøyd, ikke si noe og smile pent. Det er kanskje sånn jeg utgjør den beste støtten? Bare stå støtt som en mur, -ikke tenke, ikke føle… Hadde jeg enda fått det til.

Du ble sammenlignet med en soldat. En soldat som hadde vært i krigen og følt ondskap tett på kroppen. Du var den «tøffe» soldaten. Den som tåler «alt». Den som ikke tenker, ikke føler. I kampens hete er du lagd av stål. Skuddsikker og med et ubeskrivelig mot.
Du har ikke vist meg det, men jeg tipper du har vært i krigen de siste årene. At det har rådet en vill krig under huden din og i hjertet ditt. Krigen har roet seg og mennesket i deg begynner igjen å ta plass. Soldaten brister…

Kunne jeg bare tatt din plass. Hodet mitt maser om det samme opp igjen og opp igjen. Hadde jeg bare kunne tatt over, så du hadde sluppet. Du fortjener det ikke. Du er verdens godeste og flinkeste menneske. Verdens beste pappa, venn og kjæreste. Du har alltid stått på for å hjelpe meg. Men nå føles det som det ikke er noe jeg kan gjøre for deg. Jeg burde gitt deg så mye i gjengjeld, men når jeg prøver er det som at alt blir feil og det blir heller verre.

Du sier alltid at jeg ikke skal prøve så hardt, uansett hva det gjelder. Men jeg må jo prøve, kan ikke bare gi opp. Ikke bare må jeg prøve, jeg må KLARE også. Ingenting får ødelegge det mennesket som betyr så ubeskrivelig mye for meg! Jeg godtar det bare ikke. Jeg må finne en løsning, vennen! Jeg skylder deg det…

Vi har to nydelige solstråler sammen. De kan ikke en gang sammenlignes med de første solstrålene som treffer kinnet om våren etter en lang vinter. De er enda bedre! Riktignok kan disse to vidunderne gi utfordringer, prøvelser og tøye grenser. Det er felles for oss begge. Like felles som at de gir glede, latter og masse kjærlighet.
Men hvordan påvirker dette egentlig dem? Å ha en pappa som lever under en sort sky og en mamma som stadig er på søken etter en rosa? Jeg lar meg stresse over situasjonen, men stresser jeg samtidig dem? Merker de noe i det hele tatt? Conrad vet at pappa er litt syk i hodet sitt. Huff, det høres jo fælt ut, men hvordan ellers forklare en (snart) treåring noe så diffust og ukjent? Vi er enige om at pappa kan være sint og lei seg, det er ikke vår feil. Conrad og mamma sin oppgave å være ekstra snille og gode, det er slik vi hjelper pappa. Vi må høre etter, kanskje gi pappa en kos, og fortelle at vi er glad i han. Det er medisinen pappa trenger. Hermine er for liten til å hjelpe, men vi store klarer det. Kanskje er det feil å prøve å forklare han også? Neimen om jeg vet om det finnes rett og galt i en slik situasjon. Jeg har stor tro på at barn (selv små barn) kan forstå mye, og det er viktig å prate sammen, også om det som er vanskelig. Det verste må være at han oppfatter situasjonen som noe han har skyld i. Og eneste måten jeg kan få innblikk i hans tanker og følelser er gjennom det språket han hittil har tilegnet seg.

Hvorfor skriver jeg egentlig dette og deler med «hele verden»? Tja, trangen til å lufte tankene kanskje..? Egentlig hadde jeg luftet tankene like godt bare ved å skrive dette og forkaste det etterpå. Så publiseringstrangen kan ikke forsvares så enkelt. Ikke tror jeg egentlig at noen har så enormt stor glede av å lese om våre utfordringer i hverdagen heller. Men samtidig, kanskje noen kan kjenne seg igjen i noe? Kanskje andre også har delt seng med usynlige sykdommer som egentlig ikke skal snakkes for høyt om?
Nei, jeg vet det! Publiseringstrangen kommer som et resultat av ordet «eventyr» som jeg har brukt flere ganger på bloggen. Jeg vil jo ta leserne med gjennom vårt eventyr her på Staurset Gaard.

Så, hvis vi ser på de typiske sjangertrekkene for et eventyr; hovedpersonen(e) går gjennom en reise hvor h*n står overfor en prøvelse. H*n må vinne over noe. Ofte noe nytt, ukjent og skremmende. Etter kampen vender h*n hjem hvor det har oppstått en forvandling. Hovedpersonen(e) har ny kunnskap/erfaring og har ofte vunnet prinsessen og halve kongeriket i tillegg. Prinsen/prinsessen og et halvt kongerike har vi alt, begge to, så den er grei. Målet må derfor være at vi gjennom dette lille (bonus)eventyret skal vende hjem med ny erfaring som gjør oss til sterkere mennesker enn vi var før vi reiste. Ved hjelp av tid, forhåpentligvis «magiske» piller og ekte «Espen Askeladd-mot» vil nok dette være mulig.
Men for all del, dersom noen tilfeldigvis skulle ha en god fe på lur, tre magiske nøtter eller en utslitt skosåle tas slike bidrag mot med stor takknemlighet. :-)

Kjære Daniel, du klarer dette!
Jeg skal også klare dette. Fordi jeg elsker deg. <3

1 kommentar:

  1. Kjære Daniel med familie, dette var ikke noe kjekt å lese. Ønsker deg masse god bedring, og husk du er heldig som har så flott en familie. Sitter igjen med mange gode minner fra Staurset gård da guttene mine og Victoria og du var små :-) Hilsen Turid, venninne av mamma Wenche .

    SvarSlett